کد خبر: 1225633
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
گفت‌وگوی «جوان» با امام جماعت مسجد «حمزه سیدالشهدا (ع)»
کتابخانه مسجد هم بسیار مهم است که کتاب‌های مفیدی مثل صحیفه سجادیه و... را داشته باشد و هرگونه کتابی را که جوانان نیاز داشته باشند به آن‌ها ارائه دهد. این هم می‌تواند بسیار کمک کند و هم باعث جذب نوجوانان بیشتر شود. 
جوان آنلاین: مساجد به عنوان اولین پایگاه در محلات اسلامی مطرح هستند که می‌توان با بهره‌مندی از ظرفیت‌هایشان برای نوجوانان و جوانان برنامه‌های متنوعی تعریف و اجرا کرد. مسجد «حمزه سیدالشهدا (ع)» تهران یکی از برجسته‌ترین مساجد شهر است که به همت امام جماعتش در طول سال اقدامات فرهنگی زیادی را به اجرا در می‌آورد. به همین بهانه سراغ حجت‌الاسلام امیرمحسن فاطمی مهر، امام‌جماعت این مسجد و فعال حوزه فرهنگی می‌رویم تا در مورد نقش مساجد در جذب نوجوانان و جوانان و فرهنگ‌سازی در جامعه گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم. 
 
 
ابتدا مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) را برای ما معرفی و توصیف کنید. 
مسجد حمزه سیدالشهدا (ع) تهران یکی از فعال‌ترین و پویاترین مساجد شهر به شمار می‌آید که از طرف جوانان و نوجوانان برای حضور در نماز جماعت و فعالیت‌های فرهنگی با استقبال خوبی روبه‌رو بوده و در این مسجد نسبت به سایر مساجد شهر کار‌ها بیشتر به دست خود مردم انجام می‌شود و امورات پیش می‌رود. 
 
با این اوصاف امام جماعت این مسجد هم باید با مساجد دیگر فرق داشته باشد؟
حتماً همینطور است. از دیدگاه من امام‌جماعت چنین مسجدی باید خصوصیت‌های خاصی داشته باشد و عشق به مسائل فرهنگی و جوانان و اعتقاد به اینکه مسجد باید در مسائل فرهنگی فعال باشد را در رأس امور قرار دهد و دنبال کند و مسائل فرهنگی مسجد را به‌روز نگه دارد و این مسائل فرهنگی و تبلیغی باید در شخصیت امام جماعت نمود و نماد داشته باشد. 
البته پرباری معنوی و زیبایی‌های خود مسجد هم می‌تواند به این قضیه کمک کند تا در زمان‌هایی که جوانان به این محیط می‌آیند و می‌بینند هم نظافت در این محیط رعایت می‌شود و هم مسائل فرهنگی روز را یاد می‌گیرند و همیشه می‌توانند در این روند فرهنگی پویا باشند، این جذابیت آن‌ها را به سمت مسجد کشانده و کمک می‌کند تا هر روز نیاز‌های معنوی و آرامش خود را در این محیط دنبال کنند. 
 
یعنی جوانان و نوجوانان جذب زیبایی‌ها می‌شوند؟
 علم و آموزش است که جوان را جذب می‌کند و جوانان و نوجوانان به دنبال این هستند که از محیط استفاده کنند، اگرچه لوستر زیبا و فرش زیبا و پاکی محیط هم مهم است و می‌تواند به این قضیه کمک کند ولی در نهایت جوان آموزش را ارجح‌تر از این موضوعات می‌داند. 
به‌عنوان نمونه وقتی در سرویس بهداشتی یک مسجد یک تلویزیون نصب شده و یک رسانه دیداری و شنیداری آداب و احکام نماز و پاکی را به‌صورت همیشگی در آن تکرار می‌کند، جوان وقتی دارد وضو و طهارت می‌گیرد می‌تواند همزمان از طریق این رسانه مسائل و احکام شرعی پاکی و نظافت در اسلام را نیز یاد بگیرد. 
این موضوعات فرهنگی برای مسجدی که از نماز صبح تا حدود ۹ شب باز است و خدمات فرهنگی به مردم ارائه می‌کند یک نیاز به‌حساب می‌آید. 
 
به نظر شما ویژگی بارز این مسجد چیست؟
 این مسجد مثل حرم‌ها و امامزاده‌ها می‌ماند و در تمام مدت شبانه‌روز در حال فعالیت است و افراد زیادی به‌صورت داوطلبانه در چنین مساجدی به مردم خدمات ارائه می‌کنند. به نظرم باید همیشه در مسجد یک روحانی حضور دائم داشته باشد تا بتواند به سؤالات شرعی مردم پاسخ دهد. چیزی که برای چنین مساجدی بسیار مهم است. 
 
اگر بخواهید از کمبود‌های مساجد بگویید به چه مواردی اشاره می‌کنید؟
چرا نباید مسجد‌های ما امروز یک سایت به‌روز و زیبا داشته باشند تا جوانان با ارجاع به آن بتوانند پاسخ سؤالات شرعی و نیاز‌های خود را از این سایت برطرف کنند و از آن طریق اطلاع‌رسانی کامل به افراد خود را انجام دهند و این کاری است که در مسجد حمزه انجام شده است. 
امام زمان با ظهور خود، مسجد را پایگاه خود قرار می‌دهد. چرا نباید هم اکنون مسجد‌ها پایگاه مردم باشند. امام جماعت است که با تمام‌وقت در اختیار مسجد بودن می‌تواند آن را به پایگاهی برای امام‌زمان تبدیل کند. 
کتابخانه مسجد هم بسیار مهم است که کتاب‌های مفیدی مثل صحیفه سجادیه و... را داشته باشد و هرگونه کتابی را که جوانان نیاز داشته باشند به آن‌ها ارائه دهد. این هم می‌تواند بسیار کمک کند و هم باعث جذب نوجوانان بیشتر شود. 
من گاهی دیده‌ام که در برخی از مساجد برای جذب نوجوانان و جوانان از فیلم‌های مثلاً سینمایی نه‌چندان مفید استفاده می‌کنند که به نظرم بهتر است از فعالیت‌های فرهنگی خاصی در مسجد استفاده شود که برای جوانان مفید باشد وگرنه یک جوان فیلم را می‌تواند در سینما ببیند و حتماً نیاز نیست که همان فیلم نه‌چندان مفید در مسجد پخش شود. 
به نظرم مسجد را نباید از مسجد بودنش خارج کرد. بُعد روحانی آن را باید حفظ و جایگاه قرآن، احکام و نماز را در آن محکم کرد. 
وقتی این جذابیت‌ها پررنگ نگه داشته شود مسجد همیشه پررنگ می‌ماند. این اماکن باید همیشه با مدیریتی خاص هدایت شوند تا مردم از آن روی برنگردانند همانگونه که امروز می‌بینیم مردم حتی برای استخاره در کار و ازدواج خود به مساجد تکیه می‌کنند و کار‌های مهم زندگی خود را به مسجد و قرآن می‌سپارند. امامان جماعت و رسانه‌ها نباید کوتاهی کنند و باید تمام تلاش خود را برای پیشرفت و نگهداری جایگاه مسجد و اینکه نقش بیشتری را در گذراندن وقت جوانان داشته باشد در رأس امور خود قرار دهند. 
مسجد «حمزه سیدالشهدا (ع)» اکنون همه‌روزه از صبح تا شب در دل بازار امین‌السلطان واقع در چهارراه مولوی باز و برقرار است و توانسته است بسیاری از کارکرد‌های مسجد تراز را محقق کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار